Jak dobrze dobierać rodzaje oleju do naszego samochodu?
Jeśli chodzi o oleje i płyny samochodowe, to wymienia się je w silniku, w przekładni kierowniczej, w skrzyni biegów i w dyferencjale, czyli w mechanizmie różnicowym, który różnicuje napę między lewym tylnym a prawym tylnym kołem. W tym wszystkim kluczowe znaczenie ma też i to, że auta się od siebie różnią i dlatego każde z nich eksploatuje się inaczej i to nie, tylko jeśli chodzi o koszty.
Kilka istotnych wzmianek odnośnie olei silnikowych
W kategorii oleje i płyny samochodowe mieszczą się też oleje silnikowe, a typowym silnikiem nie jest benzyniak 1,4 o czterech cylindrach w układzie rzędowym i o ośmiu zaworach. Rzecz jasna tego typu silniki nadal są eksploatowane, ale nie tylko one.
Obecnie spotyka się silniki benzynowe z turbinami i bez nich i podobnie jest z silnikami wysokoprężnymi, czyli z dieslami. Każda z tych jednostek napędowych generuje inną moc, ma też inny stopień kompresji i niekiedy nawet dwie turbosprężarki.
Dlatego wymiany oleju w każdym silniku wyglądają inaczej, a konkretniej nie wymienia się go tak jak w prostym benzynowym silniku 1,6 o szesnastu zaworach i stopniu 10.0:1. Teraz każdy silnik ma inne wymogi odnośnie do częstotliwości wymian oleju, a liczą się też jego typ i klasa, czyli każdy olej to inna półka cenowa i dlatego warto dowiedzieć się więcej o konkretnym typie silnika, zanim zaczniemy lać do niego tani 5W30.
Kilka istotnych wzmianek dotyczących skrzyń biegów
Nikomu nie trzeba udowadniać tego, że oleje i płyny do samochodu to też oleje przekładniowe do skrzyń biegów, a skrzynie biegów to skrzynie manualne, zautomatyzowane skrzynie manualne, automaty, automaty dwusprzęgłowe i skrzynie bezstopniowe. Każda z tych skrzyń to inna częstotliwość powiązana z wymianami tego oleju i co najważniejsze inny olej przekładniowy.
Kluczowe znaczenie ma też i to, że dany typ skrzyni biegów nie współpracuje tylko z jednym typem silnika i dlatego tych połączeń jest wiele i równie wiele jest zaleceń producentów odnośnie tego, jak często trzeba wymieniać olej. Wiele znaczy też i to, że olej w skrzyni biegów się starzeje, czyli nawet w aucie używanym okazyjnie ten olej trzeba wymienić raz na sześć lat, bo olej zbyt stary traci swoje właściwości.
Płyny w dyferencjałach i w układzie kierowniczym
Płyn z układu kierowniczego to olej przekładniowy do skrzyń biegów, choć w przypadku pompy wspomagającej układ kierowniczy wymienia się go raz na jakieś sto tysięcy kilometrów. Ta cała procedura wymiany trwa blisko godzinę i co najistotniejsze do tego układu w typowym aucie osobowym wlewa się jedynie litr tego płynu.
Taką operację warto przeprowadzić, po to, by po pewnym czasie nie usłyszeć piszczenia podczas skręcania. Podobnie jest z dyferencjałem, czyli z mechanizmem różnicowym auta, typowe samochody mają jeden z tyłu lub z przodu, ale samochody terenowe lub auta klasy SUV mają dwa, lub trzy.
Zazwyczaj taki typowy dyferencjał mieści do dwóch litrów oleju i wymienia się go co około 60 000 kilometrów, choć w pojazdach sportowych z innym typem mechanizmu różnicowego wymiany mogą być częstszymi, choćby ze względu na to, że taki dyferencjał pracuje znacznie ciężej.