Jakie uprawnienia są wymagane do wynajęcia jachtu?

Jakie uprawnienia są wymagane do wynajęcia jachtu?

Jakie uprawnienia są wymagane do wynajęcia jachtu?

Samodzielne prowadzenie jachtu po morzu wymaga wiedzy, umiejętności oraz... posiadania odpowiednich dokumentów. Warto przy tym pamiętać, że poszczególne państwa mają tu własne reguły, więc ich ustalenia mogą się różnić. W niniejszym artykule przeanalizujemy, jakie uprawnienia żeglarskie trzeba mieć w Chorwacji, Grecji i innych popularnych lokalizacjach. Podpowiemy również, który rodzaj patentu jest uznawany za uniwersalny oraz co zrobić w przypadku, gdy nie posiadamy stosownych dokumentów.

Czy polski patent działa za granicą?

Krótko mówiąc: tak. Polskie patenty żeglarskie są uznawane w innych krajach Europy i świata. Należy jednak podkreślić, że niekiedy do samodzielnego prowadzenia jachtu po wodach morskich potrzebne są też inne certyfikaty, np. świadectwa potwierdzające umiejętność obsługi radiostacji.

Czasami, zwłaszcza na bardziej wymagających akwenach, konieczne jest też zapewnienie sobie pomocnika, czyli tzw. co-skippera. Jak to wygląda w praktyce? Jaki patent żeglarski wymagany jest w Grecji lub Chorwacji? Odpowiedzi na te pytania zamieszczamy poniżej.

Uprawnienia żeglarskie w Grecji

Tamtejsze wody są uznawane za dość wymagające jak na europejskie standardy. Pamiętajmy, że w Grecji mamy do czynienia z czterema różnymi morzami (Śródziemnym, Jońskim, Egejskim i Kreteńskim) oraz wieloma wyspami o zróżnicowanej linii brzegowej.

Sprawia to, że żeglowanie po wodach greckich jest niezwykle ciekawe, ale też stosunkowo trudne. Raczej nie jest to akwen polecany dla początkujących adeptów żeglarstwa, a podwyższony poziom trudności znajduje swoje odzwierciedlenie w przepisach dotyczących uprawnień żeglarskich w Grecji.

Lokalne prawo nie wymaga od skipperów certyfikatu obsługi radiostacji. Nie trzeba więc martwić się o świadectwo radiooperatora, chociaż dla własnej wygody i bezpieczeństwa warto posiadać na pokładzie radio i umieć się nim posługiwać.

Zupełnie inaczej wygląda jednak sprawa uprawnień żeglarskich. Aby wynająć jacht w Grecji, trzeba mieć patent jachtowego sternika morskiego lub kapitana jachtowego. Na tym jednak nie koniec; prawo wymaga bowiem, aby w załodze znalazł się jeszcze tzw. co-skipper, czyli ktoś, kto w razie potrzeby zajmie miejsce kapitana i bezpiecznie doprowadzi jednostkę do najbliższego portu. Osoba pełniąca funkcję co-skippera nie musi posiadać żadnych uprawnień żeglarskich. Powinna jednak mieć na tyle duże doświadczenie na wodzie, by sprostać wyznaczonym jej zadaniom.

Uprawnienia żeglarskie w Chorwacji

Planując czarter jachtu w Chorwacji, należy pamiętać, że mimo iż jest to popularny kraj o rozbudowanej infrastrukturze i łagodnym klimacie, żeglowanie tam wymaga jednak nieco większych umiejętności, niż pływanie po Mazurach czy innych wodach śródlądowych.

Aby wynająć jacht w Chorwacji, trzeba mieć patent jachtowego sternika morskiego lub kapitana jachtowego. Konieczne jest też posiadanie certyfikatu radiooperatora krótkiego zasięgu (SRC).

A co z uprawnieniami niższego rzędu? Tu sprawa się komplikuje. Mimo iż polskie patenty żeglarskie są honorowane w Chorwacji, lokalne przepisy dzielą jednostki pływające na dwie klasy: te mające do 12 metrów kadłuba uznawane są za łodzie, a dłuższe – za jachty. Taki podział pociąga za sobą pewne konsekwencje.

Mając polski patent żeglarza jachtowego, można wyczarterować w Chorwacji jacht do 12 m (czyli w chorwackim rozumieniu – łódź) i pływać nim po wodach wewnętrznych w odległości nie większej, niż 1 mila od brzegu lub wyspy. Konieczne jest oczywiście posiadanie certyfikatu radiooperatora (SRC).

Ciekawostką jest, że aby wyczarterować jacht w Chorwacji, można też mieć wyłącznie tamtejsze uprawnienia, czyli tzw. patent Voditelj Brodice. Umożliwia on prowadzenie jednostek do 30 GT. Co więcej, mając taki certyfikat, nie trzeba już posiadać świadectwa SRC.

Który patent żeglarski jest najlepszy?

W Polsce funkcjonują trzy poziomy uprawnień żeglarskich: żeglarz jachtowy, jachtowy sternik morski oraz kapitan jachtowy. Dzielenie ich na lepsze i gorsze nie ma sensu – warto jednak podkreślić, że środkowy z nich, a więc jachtowy sternik morski, może być uznany za uniwersalny.

Mając taki patent i świadectwo SRC, można żeglować zarówno w celach rekreacyjnych, jak i komercyjnie. Te dwa dokumenty umożliwiają pływanie po najpopularniejszych wakacyjnych lokalizacjach, takich jak wspomniana tu Chorwacja i Grecja, ale też Włochy, Hiszpania, kraje skandynawskie itp.

Zdobycie uprawnień sternika zajmuje jednak trochę czasu. A co w przypadku, gdy ktoś chce żeglować już teraz, ale nie ma patentu? W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest czarter ze skipperem. Wynajmując takiego kapitana, można spędzić wymarzone wakacje pod żaglami, a przy okazji zyskać przewodnika, który zna dane wody i pokaże swojej załodze najciekawsze miejsca oraz atrakcje, jakich nie opisano w przewodnikach.

Źródło: Charter Navigator

Ta strona jest miłośnikiem ciasteczek. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie w celu spersonalizowania treści i reklam oraz monitorowania ruchu w naszej witrynie. Dowiedz się więcej w polityce prywatności.

Eksploruj państwa